Historiska personer, del3

 

DEL III

MINNET

 

Om man ska skriva om Darwin måste det bli något humoristiskt. Det är inte Darwin som är komisk, det är allt runt omkring.

Skämten haglade på den tiden, det är inte särskilt komiskt längre att vi härstammar från aporna, bara självklart. Det låste sig litegrann när det kom till Darwin, det tog liksom lite stopp precis när det började och sen var det låst ett par veckor. Samma berättelse överallt, samma formuleringar. Jag kan inte skriva upprepningar.

1800-talet är en välbekant hållplats i historien, en järnvägsknut dit alla spår leder till och leder ifrån, men jag återkommer ständigt till 1800-talet för att upptäcka de nya kopplingarna, de som leder till vår tid.

Jag kan inte producera upprepningar, det etablerade i allmänbildningen. Det var av den anledningen extra svårt att berätta just denna historia, historien tusentals har skrivit om. Koppligen är för uppenbar.

Darwins teori var alltså att det finns variationer inom arterna, och det blir lätt tavtologisk idag, när man tittar på outsider på kanal5, då vet vi att det finns variationer av människor. Läggningar, hudfärger, längd och bredd, egenskaper. Den andra revolutionen var hans teori att vi för vidare och ärver variationerna.

I vår tid får vi veta denna sanning redan när vi försöker bryta oss loss och göra oss fria från generna första gången, redan innan vi hamnat i trotsåldern.

  Nästa punkt att bocka av om man ska skriva om Darwin är frågan varför han väntade 20 år med att presentera sin teori, han hade skapat teorin  - teorin fix och färdig - redan när han kom hem från beagletrippen, den långa resan som varade sex år och blev hans universitet. Den vanligaste förklaringen är att han ville slipa på den, putsa argumenten, eftersom han visste att det var kontroversiellt. En annan förklaring är att han var skraj, ville skydda sig själv och sin familj, hans fu som var djupt religiös , orkanen som följde hade han förutsett.

Troligen går förklaringen att finna i generna och hans personlighet, att han hade ärvt en speciell hjärna av hormoner och signalsubstanser... alltså, han kom aldrig till skott.  En av personlighetens grunddilemman, att aldrig slutföra projekt. Han hade säkert tänkt plita ner de där formuleringarna 20 år tidigare, men fann ingen anledning.    

Han behövde alltid en anledning.

Skolkunskapen gav honom ingenting. Han kunde inte se anledningen.

Det som hände var att han fick en akut anledning; en annan person vid namn Wallace skulle publicera nästan exakt samma teori och det var nära att han blev blåst på stjärnstatusen. Det som hände sen i nästa skede känner alla till. Det blev dunder och brak, ett otroligt genombrott över en natt, ett Carolagenombrott, Snoddas, förstaupplagan sålde slut på en dag. Och Om Arternas Härkomst klöv världen i två delar, de ortodoxa rasade, vetenskapsvärlden hyllade.

Det som fascinerar mest med Darwin är annars livet. Den otroliga hängivenheten för naturen, djuren, växterna.

*

"Jag vet själv att jag skulle ha tyckt att det varit mycket intressant att läsa en självbiografi av min farfar även om den aldrig var så kortfattad och torr och få reda på vad han tänkte och gjorde och hur han arbetade. Jag har försökt skriva följande berättelse om mig själv som om jag var en död man i en annan värld som ser tillbaka på livet. Och det har inte varit svårt för mitt liv är snart till ända."

Darwin (1809- 1873). Det finns, får vi snart veta och det ska jag ta upp nedan, något om mytomspunne Charles Darwin, denna Mänsklighetens Omskapare som hittills varit dolt för omvärlden.

"Jag föddes i Shrewsbury den 12 februari 1809. Min far sa en gång att människor med hög intelligens ofta har mycket tidiga barndomsminnen. Så är det inte i mitt fall /.../"

Sedan fortsätter han självbiografin på samma sätt, i samma sköna, nästan överrumplande, likställda ton. Kompromissen av minnesbilder.

Förlikningen med det han kommer ihåg.

En jakt, ett av de första jaktpassen, plötsligt ser han ett fält av minor i historien, det som uppstår mellan minnesluckorna och ett väldigt stort antal mindre skarpare bilder, den tydliga detaljen. Han försöker reda ut minnet.

Charles Darwin hade ett annorlunda minne. När han blev äldre funderade han över det.

*

För några veckor sen fick jag en länk på skype. Det var en vän som hade skrivit något, en vän som sportar mycket, som hamnat i kampsportsvängen nuförtiden tror jag, som verkar kört ner sig i en tidskrävande sport hursomhelst eftersom han sällan svarar på messen längre eller hör av sig på telefonen. Det var en sajtadress och några rader READ THIS. Man bryr sig föga,. Ni känner igen er. Länkar man får klickar man inte på. Länkar är skräp. 

I tillägget hade han skrivit till att detta var något både för honom och mig.    

Bildresultat för charles darwin

Vännen och jag hade haft mycket kontakt genom sporterna, framförallt fotboll och trav, nu var han trött på sportens värld, tror det stod något sådant. En vecka senare hade jag fått scrolla ner skypekonversationen av artighet när han liksom tjatade: såg du länken? Och hur gick det? Det handlade tydligen om kurser. Utländska universitet. Kurser man kunde läsa hemma i fåtöljen. Ett klick på en länk. 
Jag råkade klicka och råkade läsa och sen var man igång med hjärnstormen, hejdlösa komiska idésprutandet, och fem minuter senare svarade jag med ett marathonmess som först handlade om det svåra valet av kurser, det fanns väldigt många att välja på, tanken var vidareutvecklingen, alla de olika projekt man kunde använda till detta, hur man skulle utnyttja detta på bästa sätt, och sen vandrade det vidare in i en utläggning om kunskapen och hjärnan, hur man lär sig saker, hur man blir expert och jag menade att man måste välja en kurs som har någon connection till, i minnet och livet idag och det tar tio år och ett visst antal timmar att bli expert och man måste vara medveten om tidsfaktorn och om man ska gräva ner sig i historiska personer måste man verkligen känna syftet och hängivenheten och...
Sen svarade han med ett väldigt kort mess:  
 "Jag tänkte bara lite som allmänbildning."  
*
Dët lät nästan skrattretande.
Allmänbildning.
Jag hade inte ens tänkt tanken. Hade tänkt tusen tankar kring syftet med den länken och vad det skulle anvädas till men på allmänbildning hade jag inte tänkt.
Nioårige Darwin hade ett sätt att tänka som skiljde sig från omgivningen. Han studerade bilden som alla andra men det var en annan bild han såg. Han studerade naturen, växter, djur, och det han såg var inte stillbilder, han såg bara den pågående rörelsen. 
Omedelbart funderade han på sambanden.
 Det som pågick framför hans ögon hade föregåtts av något och skulle leda till något annat.
Han blev forskare och det han utforskade var den stora bilden, det som hände hade föregåtts av en historia och skulle leda till en framtid, nio år gammal hade han fängslats av syftet, redan nio år gammal hade han blivit forskare och nyfikenheten växte och växte, när syftet växte och växte.
Bilden hade blivit väldigt stor, och skulle bli större och större och större.     
8 apr 2017


 

 

 

EN SAJT OM IKONERNA

 

DIGITAL

HISTORY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 .